Adblocker wel of niet?

Regelmatig hoor je mensen zweren bij een adblocker. Een adblocker is een soort filter dat ervoor zorgt dat je geen reclame te zien krijgt tijdens het bezoeken van diverse websites.

Handig zou je zeggen.. En het gebruik neemt flink toe. Maar daarmee is het verhaal niet compleet.

Voordelen van Adblockers (vanuit de websitebezoeker)

Oké, dus adblockers zorgen ervoor dat je geen reclames tegen komt tijdens je dagelijkse bezoekje aan willekeurige websites. We hebben het hier over allerlei uitingen, van video’s tot banners, overige rich media en tekst. Een bijkomstigheid van deze adblockers is daarnaast nog dat een adverteerder dan ook niet de kans krijgt een profiel van je surfgedrag op te bouwen. Je surft anoniemer. In een aantal gevallen worden ook social like en share buttons geblokkeerd, aangezien deze ook online gedrag kunnen volgen. Ja echt waar, Facebook volgt je ook via deze buttons en kunnen deze data goed gebruiken om je beter te targeten. Er zijn verder ook advertenties in omloop die virussen bevatten. Een hoop redenen voor steeds meer mensen om ervoor te kiezen deze vorm van marketing te weren.

De keerzijde van de afkeer tegen adblockers

Er is natuurlijk ook een andere kant. De sterkste argumenten met betrekking tot de irritatiefactor en traag ladende websites worden steeds minder sterk door de laatste ontwikkelingen in advertentieland. Zo is het vandaag de dag steeds gebruikelijker om zogenaamde native ads in te zetten. Dit houd in dat een advertentie zich dynamisch aanpast aan de website waar deze vertoond wordt en hierdoor beter in het design past, met als gevolg dat dit minder storend is. Daarbij zijn er strengere richtlijnen voor de zwaarte van een advertentie, waardoor de laadtijd van een website minder beïnvloed wordt. Interactieve advertenties, waarbij je direct een interessante brochure kunt aanvragen of een berekening van een energiebesparing kunt doen, zijn misschien wel helemaal niet zo vervelend maar juist wel handig.

Overigens, waar adblockers slim gebouwd worden, worden ze ook slim omzeild.

Denk tot slot ook na over het volgende:

Wanneer je het verdienmodel van websites afneemt door middel van de installatie van een adblocker, de content waarschijnlijk niet meer gratis is. Dus wat is erger? Betalen voor de krant, of de online krant, óf de krant gratis lezen met een aantal banners eromheen die in veel gevallen heel gericht zijn getarget.

 

JANEEadblockers

Adblocker wel of niet?

Voldoende voor en tegens dus. Mocht je toch een poging willen wagen tot een advertentievrij bestaan, volgen hier een paar voorbeelden van adblockers:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *