Bing Ads data importeren in Google Analytics

Niks is zo irritant als rapportages waar net een stukje data mist. Een goed voorbeeld zijn de gegevens m.b.t. kosten van Bing Ads in Google Analytics. Je ziet wel de sessies, conversies en bijvoorbeeld de opbrengst, maar géén kostendata.

Met name in een aangepast rapport of Data Studio dashboard, is het een doorn in het oog als niet alle kosten worden getoond. Helemaal wanneer je kijkt naar de CPA, ROI of ROAS bij de beoordeling van de campagnes.

Toch is er een manier om Bing data te importeren met een workaround.

Wat daaraan heel mooi is:

  1. Je kunt de data uit Bing Ads campagnes met terugwerkende kracht importeren
  2. De data is direct zichtbaar in Google Analytics na de upload
  3. Last but zeker not least: Het importeren van Bing data kost je ongeveer 10 minuten per keer (afgezien van de eenmalige set up van het sjabloon en custom keywordrapport)

In dit blog doorlopen we de stappen van het (eenmalig) aanmaken van een sjabloon in Google Analyics, tot het importeren van de data.

DEEL 1 – In Google Analytics

Een Sjabloon aanmaken voor het
importeren van Bing Data

  1. Dataset in Analytics aanmaken en sjabloon downloaden of kopiëren
  2. Ga naar Beheerder -> Gegevens importeren -> Nieuwe dataset
  • Kies onderaan voor Kostengegevens
  • Kies bij het schema sowieso voor de kosten
  • De standaard opstelling is prima
  • Zie onderstaand een voorbeeld van een sjabloon

Wanneer je het sjabloon opslaat kun je het sjabloon downloaden of de kolommen door op Schema ophalen te klikken. Dit zijn de kolomnamen die je moet gebruiken in de spreadsheet die later geüpload wordt.

 

DEEL 2 – in Bing Ads een Keyword report aanmaken (spreadsheet)

  1. Maak een custom Keywordrapport in Bing
  2. Let op de kolom Date (data per dag), deze moet je handmatig toevoegen
  3. Open het rapport in Excel en verwijder de kolommen die je niet nodig hebt (CTR, CPC , positie). Helaas voegt Bing deze automatisch toe.
  4. Voeg de kolomnamen uit het Analytics sjabloon toe
  5. Voeg de kolommen Medium en Source extra toe en vul bing en cpc in
  6. Verwijder de regel onderaan het document met deze inhoud: ©2017 Microsoft Corporation. All rights reserved.
  7. Wijzig de datumnotatie naar jjjjmmdd
    1. Open celeigenschappen en maak er bij Aangepast jjjjmmdd van.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. De kosten kolom aanpassen. Gebruik een . ipv ,
  2. Bestand opslaan als CSV met UTF-8 indeling
  3. Bestand openen in kladblok en ; vervangen door ,
  4. Opslaan als CSV (alle bestanden). Let op UTF-8 codering.

 

DEEL 3 – In Google Analytics de spreadsheet met Bing data importeren

  1. In Analytics naar Beheerder -> gegevens importeren en uploaden

Tip: Gebruik BING – in je campagne namen voor het geval je meerdere Paid kanalen in een dashboard hebt.

Tip: Zet de kolommen van het Bing rapport in de volgorde van de kolommen in het sjabloon

Tip: Wanneer je het rapport wil schedulen naar je mail; kies dan voor een periode als “7 dagen geleden” of “1 maand geleden”. Wanneer je custom data instelt, zal het rapport elke keer die datum rapporteren.

Tip: Stel het zo in dat je het rapport in je mail krijgt bij het schedulen. Zo vergeet je de import ook niet te doen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *