E-mailmarketing

E-mailmarketing is een effectieve en relatief goedkope manier om een doelgroep te bereiken. Door gebruik te maken van een bestaande database met klantgegevens of gebruik te maken van een externe bron wordt een doelgroep afgekaderd. De doelgroep of doelgroepen zijn vervolgens te bereiken met een gerichte boodschap die de doelgroep bereikt op een plek waar zij veelal dagelijks komen, en waarbij de boodschap te openen of bekijken is op het moment dat iemand hier zelf voor kiest. Een ander voordeel is dat een e-mail uiting kan ook eenvoudig doorgestuurd, uitgeprint of opgeslagen worden voor later gebruik.

E-mailmarketing nieuwsbrief

Een van de meest bekende toepassingen van e-mailmarketing zijn nieuwsbrieven. Hierin zien we veel verschillende mogelijkheden en toepassingen. Veel nieuwsbrieven worden naar een gehele database gestuurd waarbij content wordt gebruikt die voor de gehele doelgroep interesant kant zijn. Wanneer er een meer uitgedachte strategie wordt toegepast wordt vaak al meer gesegmenteerd door de content af te stemmen op een gerichte doelgroep.

E-mailmarketing strategie

Om erachter te komen wat de juiste strategie is voor een bepaalde doelgroep is het mogelijk om A/B testen of multi variate testen te versturen. De meest bekende is een test met een onderwerpregel. Het belangrijkste in de strategiebepaling voor e-mailmarketing is het definieren van de juiste boodschap voor de juiste doelgroep. Dat betekent niet dat er geen algemene nieuwsbrief gestuurd kan worden naar de gehele database. Het is de kunst een juiste mix te vinden, én een juiste frequentie.

E-mail marketing database

Zoals aangegeven is het mogelijk om gebruik te maken van een bestaande database met e-mailadressen om e-mailmarketing op toe te passen. Mits dit past binnen de wetgeving en juiste vermelding in onder andere het privacy statement. Ook is het mogelijk gebruik te maken van een aangekochte e-mailmarketing database. Het voordeel hiervan is dat er een nieuwe doelgroep te bereiken is met profielen die te specificeren zijn op regio, demografie en interesses.

E-mailmarketing template

Voor de verzending van nieuwsbrieven of andere e-mailmarketing activiteiten is bruikbare content nodig. E-mailnieuwsbrieven zijn idealiter opgebouwd in HTML en op de juiste manier gecodeerd zodat deze in elke e-mailbrowser en –software goed getoond worden.

Meetbaarheid e-mailmarketing

Ten opzichte van direct mail of verspreiding van folders is e-mailmarketing goed meetbaar. Elk klikbaar element in de nieuwsbrief is eenvoudig meetbaar te maken voor analytics systemen. Ook video of andere interactieve elementen kunnen geanalyseerd worden. In veel e-mailpakketten is dit standaard te koppelen en / of te meten.