Facebook advertenties (Deel 1)

Vraag je je ook wel eens af hoe het komt dat je bepaalde advertenties te zien krijgt op Facebook? Of hoe je dit kunt voorkomen? In dit blog lees je er meer over.

Wat betekenen nou eigenlijk die advertenties op Facebook en waarom zie je deze?

Facebook advertenties – wat zijn het?

Facebook advertenties komen in allerlei vormen en maten. De meest opvallende zijn vaak de advertenties die tussen de berichten van je vrienden in de tijdlijn staan. Maar wat zie je dan eigenlijk?

Goed om te weten is, dat dit allerlei bedrijven kunnen zijn, maar ook verenigingen, stichtingen of particulieren. Hoe deze advertenties vervolgens in jouw tijdlijn terecht komen is eigenlijk heel simpel uit te leggen.

Om te kunnen adverteren op Facebook dien je een Pagina aan te maken. Dit is iets anders dan een persoonlijk profiel. Vaak is het een bedrijfspagina of een pagina van een merk. Zodra je een pagina beheert, kun je na het toevoegen van budget adverteren. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een bericht te promoten (gesponsorde update), afbeeldingen in een advertentie te verwerken of producten promoten in het geval van bijvoorbeeld een webshop.

De targeting van de advertenties of gesponsorde berichten kun je afstemmen op diverse criteria. Bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en geografie. Vaak combineert een adverteerder deze eigenschappen van de doelgroep met potentiële nieuwe fans met interessecategorieën. Deze Interessecategorieën kunnen breed zijn (voorbeeld: milieu), of specifiek (Toyota).

Facebook advertenties – waarom zie je bepaalde advertenties?

Als we dit weten, is het alleen nog de vraag hoe deze advertentie targetingopties die de adverteerder uitkiest, gematcht worden met jouw Facebookprofiel. Dat werkt als volgt:

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je advertenties van een merk of product ziet omdat je de pagina hiervan geliked hebt of een interactie hebt voldaan met een bericht afkomstig van deze pagina. Het kan ook zijn dat je buiten Facebook een interactie met het desbetreffende merk hebt gehad waardoor je advertenties op Facebook ziet van dit merk. Voorbeelden zijn van gebruik van een app of bezoek van een website.

Waarom jij bepaalde Facebook advertenties ziet

Het komt best vaak voor dat je een advertentie ziet en totaal geen idee hebt waarom nou jij deze Facebook advertentie ziet. Dit geldt overigens niet alleen voor Facebook maar ook voor bijvoorbeeld YouTube. Al deze platformen werken op een soortgelijke manier door profielen te labelen in categorieën op basis van online gedrag. Het leuke is dat je kunt achterhalen in welke categorieën en dit ook zelf aan kunt passen.

Ook Facebook geeft hier inzicht in. Hoe je dit kunt zien wordt hieronder weergegeven door verschillende afbeeldingen.

  1. Klik op het pijltje rechts bij een Facebook advertentie en klik vervolgens op > Waarom krijg ik dit te zien?

Er volgt vervolgens een uitleg. In dit voorbeeld ben ik op de website van de adverteerder geweest en heb ik ook verschillende producten (vakanties) bekeken. In dit geval is het dus een vorm van Remarketing.

Maar het kan ook zo zijn dat het komt door een match op basis van interesses. Om hier naar te kijken volg je de volgende stappen:

2. Klik onder de uitleg op Advertentievoorkeuren beheren

3. Je ziet nu een overzicht van interesses waar je volgens Facebook voor in aanmerking komt op basis van online gedrag.

4. Wanneer je met je muis over een van de opties beweegt zie je de onderbouwing.

Bij interesses is het logisch dat je vaak wordt gematcht op basis van pagina likes en interacties met berichten.

Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk, kan ik de match met pedicure (na even goed nadenken) verklaren doordat ik vaak volgverzoeken accepteer van pagina’s van vrienden en bekenden. Hier zitten ook een aantal mensen bij die een eigen praktijk in deze richting hebben.

Je ziet dus nu dat de advertenties, en mogelijk ook andere content die je voorgeschoteld krijgt op Facebook, hierdoor beïnvloed wordt.

5. Wanneer je nog steeds niet begrijpt waarom je ergens mee gematcht wordt of gewoon nieuwsgierig bent hoe dit zit, kun je ook verder klikken naar voorbeeldadvertenties.

Mijn ervaring is wel dat deze echt ter illustratie zijn en niet daadwerkelijk de advertenties die je hebt geliked. Vaak is er ook geen voorbeeld beschikbaar.

Last but not least;

6. Matches op basis van gedrag buiten Facebook.
Een interessante match is in dit voorbeeld een match met Ziggo. Dit is op basis van gebruik van de website.

Aanpassen voorkeuren voor zien van advertenties op Facebook

Het is mogelijk deze interesses aan te passen op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door op een interesse te klikken en aan te geven of de interesse nog steeds actueel is. Of door op het kruisje te klikken wanneer je met je muis over een interesse beweegt.

Op deze manier is het mogelijk te controleren welke content in je tijdlijn verschijnt waardoor de irritatiefactor bij jou als gebruiker wellicht zal afnemen.

Volgens Facebook is het niet mogelijk advertenties voor 100% te verbergen op de tijdlijn. Dit heeft te maken met inkomsten die nodig zijn voor het doorontwikkelen van het platform. Dit is overigens voor meer uitgevers het geval. Er zijn adblockers die ook Facebook advertenties meenemen. In hoeverre dit werkt, ben ik persoonlijk niet mee bekend.

Om nog even kort verder in te zoomen hierop -> Zie deel 2 van dit blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *