Facebook advertenties (Deel 2)

Al eerder schreven we een blog over waarom je bepaalde Facebook advertenties ziet en hoe je dit kunt voorkomen. Advertenties op onder andere Facebook, die duidelijk matchen met persoonlijke interesses worden ook vaak als een bedreiging of inbreuk op de privacy gezien, in plaats van als een handig hulpmiddel om informatie, producten of services te vinden waar je naar op zoek bent. Dit laatste zou in mijn ogen altijd het doel van online adverteren moeten zijn. Om de achtergrond hiervan iets meer uit te lichten besteden we nogmaals aandacht aan dit onderwerp.

Of Facebook het beste voorbeeld is, even in het midden gelaten.

Relevante advertenties op Facebook

Het doel van Facebook en de adverteerder zal als het goed is steeds meer toe gaan naar het tonen van zo relevant mogelijke advertenties aan de gebruiker. Dit is een wisselwerking die we vaak zien. Echter zijn de algoritmes nog niet altijd zo sterk ontwikkelt waardoor advertenties worden gezien als vervelend. Waar je dan vaak niet over nadenkt is het volgende:

Als Facebook (of welke site of platform dan ook) verpest wordt met te veel en vooral irrelevante advertenties, zal het gebruikersplezier en mogelijk het aantal gebruikers afnemen. Als dit gebeurt heeft dit weer effect op de beschikbare gedragsdata (neemt ook af), en het advertentie aanbod zal ook afnemen.

Ik noem specifiek irrelevante advertenties, want laten we eerlijke zijn; wie vind het nou erg om een scherpe aanbieding te zien van de jas die je nét wilde kopen.

Het is dus de taak van de adverteerders om relevante content aan te bieden en ook rekening te houden met de frequency capping / aantal touchpoints per gebruiker over alle kanalen heen. Als een adverteerder jou ook bereikt via radio, tv en buiten op straat in de bushokjes kan het too much zijn om je dagelijks te targeten online.

Facebook advertenties en privacy

Facebook likesAdverteerders zijn gebaat bij veel informatie over Facebookgebruikers om de targeting van hun advertenties zo gericht mogelijk af te stemmen. Facebook verzamelt deze data onder andere door gedrag van jou op Facebook (likes, reacties, volgen van pagina’s etc). (!) Maar bijvoorbeeld ook via like of share klikken op social share buttons op websites (!).

Social share button voorbeeld

Social share button voorbeeld

Een veelvoorkomende misvatting is dat Facebook of bijvoorbeeld Google data delen van wie jij bent. Dit is niet zo. Het heeft geen betrekking op persoonsgegevens maar op online gedrag, interesses en voorkeuren. Althans, niet een op een.

Er zijn inderdaad uitzonderingen, en dat is met name zo bij (Dynamische) remarketing of wanneer je in een klantendatabase staat van een adverteerder. Daarnaast wordt deze data ook steeds vaker door andere partijen verstrekt. Echter zal het bijna altijd omgezet worden naar online profielen en niet naar persoonsgegevens.

Facebook data en gebruik hiervan bij advertenties op Facebook

De andere kant van het verhaal is hoe het platform omgaat met het verstrekken van deze verzamelde gedragsinformatie. Bij veel platformen waar adverteerders actief zijn (en Facebook is daar een van), is dit een veel besproken onderwerp. Dat een platform hier voorzichtig mee moet zijn staat hierboven ook benoemd. Gebruikers / klanten verliezen wil niemand.

Hoe Facebook advertenties precies werken en hoe zijn omgaan met de data die verzameld wordt, kun je hier terug lezen. Ook wordt er in gegaan op het veelbesproken mysterie; namen van vrienden bij gesponsorde updates van merken. -> Is dit echt of worden er random namen getoond.

Uiteindelijk is het een complex en technisch verhaal dat zich steeds verder en steeds sneller ontwikkelt. Dat er data verzamelt wordt online is een feit, maar hoe hiermee om gegaan wordt is voor iedereen anders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *