UTM tagging voor Google Analytics

Een UTM tag is simpel gezegd een stukje extra code dat je meegeeft aan een URL om extra informatie te verzamelen over de herkomst en context van klikken op de URL. De informatie die verzameld wordt vind je terug inde standaard Google Analytics rapporten, zoals bron/medium en campagne.

UTM tagging wordt bijvoorbeeld gebruikt om specifieke campagnes te definiëren of ATL van BTL campagnes te onderscheiden.

UTM tagging en Google AdWords

Wanneer Google AdWords met Google Analytics gekoppeld is, is het niet nodig om UTM tags mee te geven. Wanneer je andere systemen gebruikt of extra informatie mee wil geven aan AdWords campagnes kan het wel.

  • Tip: Houd er wel rekening mee dat wanneer je in Google AdWords handmatige UTM tags gebruikt, je op accountniveau aan moet geven dat je de UTM autotagging uit zet, en je de reguliere UTM tags volledig overschrijft.
  • Een handige manier om dit te doen is met een trackingsjabloon, waarmee je op account, campagne en advertentieniveau op grote schaal UTM-waarden mee kunt geven. Let op: Dit is niet nodig als je met Google Analytics werkt, en Analytics aan AdWords gekoppeld is. Lees meer over trackingsjablonen in Google AdWords.
  • Zorg ervoor dat je in ieder geval een Campagnenaam, Campagne bron en Campagne medium mee geeft. Deel dit logisch in, en houd idealiter de standaard waarden hiervoor aan.
  • Let op: Hoofdletter gebruik kan er al voor zorgen dat een bron niet overeen komt.
    • Voorbeeld: display of Display en e-mail of email. Kijk dus goed wat Google als standaardwaarden gebruikt.

UTM tagging e-mailmarketing

Ondanks dat veel e-mailsoftware pakketten ook waarden meegeven, is dit niet altijd het geval of niet in de juiste vorm. Let hier van te voren goed op.

Denk er ook over na, dat wanneer je verschillende hyperlinks naar dezelfde URL’s communiceert in een nieuwsbrief, het interessant kan zijn deze anders te meten.

Voorbeeld: Het logo in de header gaat naar de homepage van de website, evenals een URL in de tekst met de laatste informatie. In dit geval zou ik persoonlijk willen weten wie op het logo klikt en wie op de aanbieden, in plaats van enkel klikken naar de homepage vanuit de nieuwsbrief. Dit geld ook voor acties of call to action buttons die vaker in de e-mail terug komen. In dit geval is UTM tagging handig.

UTM tagging en social media

Voor social media geldt hetzelfde als e-mail. Vaak worden posts of social media die klikken genereren toegekend aan het juiste kanaal. Vaak wel als referral. Wil je hier invloed op uit oefenen of gedetailleerdere informatie meegeven, is UTM-tagging een goede optie.

Extra take aways UTM tagging

  • Voor je gaat meten, denk goed na over de opbouw van de URL’s en kijk vooruit!
    • Is de gekozen opzet logisch voor alle komende campagnes?
      • Zorg voor consistentie!
    • Op welke statistieken wordt er gerapporteerd en op welke manier? Zorgt de gekozen UTM tagging opzet ervoor dat deze data op de juiste manier in de rapporten verschijnt?
    • Gebruik je de standaardwaarden van Google analytics (of bewust juist niet?)
    • Let op spatiegebruik, dit wordt weergegeven als %20.

UTM Tagging met de UTM generator

Met de UTM generator maak je eenvoudig UTM tags om campagnes beter te tracken in Google Analytics.

Bronvermelding generators: URL maker Google support en Facebook Business support

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *